Terbitnya HIKMAH



Melihat perkembangan mutakhir sejak beberapa tahun ini di mana umat Melayu Islam di Malaysia diasak dari pelbagai arah, umat Islam umumnya seluruh dunia ditekan dengan pelbagai peristiwa yang kelihatan dirancang untuk menjatuhkan agama yang syumul ini, ramai yang mula bimbang tentang nasib mereka, agama, bangsa dan negara akan datang. Sesungguhnya segala yang terjadi itu seperti membenarkan hadis-hadis Nabi Muhammad SAW tentang peristiwa akhir zaman di mana dikatakan umat Islam akan disembelih di mana-mana dan kamu tidak dapat berbuat apa-apa. Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) diwujudkan Jumaat malam Sabtu, 12 Oktober 2012 sebagai reaksi terhadap perkembangan yang menggelisahkan ini. Ia adalah ikatan longgar para pengkaji/peminat sejarah dan budaya Melayu dan Islam yang sering berbincang dan berhubung melalui Internet terutama di Facebook.

HIKMAH adalah lanjutan daripada cadangan untuk mengadakan satu sesi kecil seminar/syarahan tentang sejarah Melayu Islam oleh penulis bebas Radzi Sapiee, graduan matematik dari University College of London dan bekas wartawan The New Straits Times yang telah menulis trilogi novel pencarian jati diri Melayu Islam bertajuk “Berpetualang ke Aceh” (terbit 2006-2007). Penulis memiliki sejumlah peminat dan pengikut tersendiri yang selalu mengikuti perkembangannya melalui penulisan dan perkongsian pendapat serta pengalaman hidup di blog juga di Facebook. Apabila ditawarkan untuk menggunakan sebuah dewan yang katanya boleh memuatkan lebih 200 orang, penulis pun mengajak rakan-rakan dan kenalan turut sama berkongsi buah fikiran. Dalam masa yang singkat HIKMAH mendapat sambutan di luar dugaan. Walaupun menghadapi beberapa halangan termasuk dibatalkan penggunaan dewan pada saat-saat akhir akibat campur tangan pihak yang bermotifkan politik, acara pertama HIKMAH yang dikecilkan daripada cadangan asal lalu dijadikan acara santai “Suai Kenal HIKMAH” tetap dapat diadakan dengan jayanya Ahad 4 November di Shah Alam.

Walaupun baru diterbitkan cuma 3 minggu HIKMAH terbukti berjaya menyatukan umat Melayu Islam dari pelbagai latar belakang tanpa mengira kecenderungan politik. Seramai 350 orang termasuk aktivitis perkerisan, persilatan, perubatan tradisional, kebudayaan malah para pemimpin tareqat telah berkumpul untuk berkongsi rasa tentang nasib orang Melayu Islam akhir zaman. Atas keyakinan ini acara susulan yang diberi nama “Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” pun diatur untuk dibuat Ahad 25 Nov di Melaka. Ia mendapat sokongan Persatuan Guru-Guru Beladiri Melaka (MAGMA Melaka) dan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI). Tidak lama kemudian kerajaan negeri Melaka pun turut serta sebagai penganjur bersama malah memasukkan acara ke dalam kalendar tahunan program negeri. Sambil itu sudah ada pihak menjemput agar acara HIKMAH diadakan di Perak dan Kelantan.


------------------------

Nota : (ditulis malam Jumaat 25 Julai 2013 bersamaan 17 Ramadhan 1434, malam Nuzul Quran).

Adapun penulisan pengenalan di atas dibuat ketika HIKMAH sedang bersedia untuk mengadakan acara keduanya iaitu di Melaka 25 Nov 2012. Selepas itu acara ketiga telah diadakan di Lumut, Perak 27 Jan 2013, keempat di Kandis, Bachok, Kelantan 16 Mac diikuti kelima di Kuala Terengganu 5-8 Jun. Selepas acara pertama di Shah Alam 4 Nov 2012 pengasas HIKMAH iaitu saudara Radzi Sapiee bercadang cuma akan membuat satu sahaja lagi acara iaitu pada hujung tahun. Itupun untuk memenuhi janji kerana Datuk Seri Ali Rustam pernah mengisytiharkan HIKMAH Melaka sebagai acara tahunan ketika beliau masih Ketua Menteri.

Tulisan tambahan 25 Julai 2013 dibuat dalam keadaan agak mencabar, ketika acara ke-5 HIKMAH di Terengganu tinggal 2 minggu sahaja lagi untuk berlangsung. Ketika itu Radzi perlu berehat menanti penyembuhan kecederaan kaki yang agak teruk akibat jatuh tergelincir 23 April. Beliau juga ingin kembali pada satu usaha penulisan buku yang tergendala setahun lalu.


Nota lagi : Ditulis selepas HIKMAH Terengganu selamat dilangsungkan 5-8 Jun...

HIKMAH Terengganu dilangsungkan dalam keadaan Radzi baru seminggu menerima pembedahan masuk besi dalam kaki sambil memperbetulkan hal pertumbuhan tulang tidak sekata yang berlaku dalam tempoh sebelum lebih sebelum itu. Selepas itu. pada kala beliau dijangka memakan masa lagi 6 minggu untuk sembuh timbul permintaan baru yang membuat beliau terasa harus memenuhinya. Ketika itu pihak kami sedang bersiap-sedia untuk mengadakan acara keenam di Shah Alam 7 September merangkap sambutan hari raya. Sambil itu ada pihak di utara meminta untuk menjadi penganjur acara ketujuh lalu kami mencadangkan agar ia dibuat minggu ketiga bulan Oktober. Pihak tersebut ingin menaja segala kos dan meminta agar ia diadakan selama 3 hari.

Begitulah kami di HIKMAH. Siapa sangka acara yang asalnya mahu diadakan sekali sahaja iaitu pada 4 November 2012 boleh bercambah menjadi satu siri jelajah yang ditunggu-tunggu umat Melayu dan Islam serata Malaysia malah dari negara-negara jiran seperti Singapura dan Indonesia? Untuk melihat atau menelaah apa yang telah dibuat HIKMAH sila klik pautan berikut...



















Video sekitar acara sulung kami,
"Suai Kenal HIKMAH"
di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012
bersamaan 19 Zulhijjah 1433 Hijrah















Video acara lain HIKMAH boleh dilihat di sini...






Notis (dibuat 3 Disember 2015) : Mulai hari ini tak perlulah dikongsikan video juga pautan selain untuk 10 acara terawal HIKMAH. Begitu juga gambar-gambar di sidebar kanan dan senarai tajuk-tajuk pembentangan di bahagian bawah blogspot. Untuk mengikuti cerita tentang acara-acara HIKMAH selepas itu cukuplah melalui pautan sebelum paparan video atas. Kecuali kalau ada orang lain sanggup buatkan...


Thursday, January 5, 2017

Cadangan acara HIKMAH di Sarang Art Hub dan lain-lain tempat - Langkah untuk mengintegrasikan diri lama yang keBaratan?

Salam 5 Januari. Salam hari ke-5 tahun baru 2017 ini. Adapun satu gerak penulisan sempena tahun baru sebenarnya telah dimulakan apabila saya mempersembahkan artikel Dirham cenderahati HIKMAH tahun 2017 2 hari lepas diikuti Rancangan untuk mengadakan acara ke-20 HIKMAH di Aceh 19 Mac 2017 semalam. Artikel ini akan melengkapkan gerak. Kesemuanya membentuk 3 artikel terawal di blogspot ini buat tahun 2017. Ia juga mencukupkan satu jumlah yang sangat bermakna buat saya untuk perjalanan HIKMAH. Bermakna bagaimanakah itu akan diterangkan pada penghujung artikel nanti.



Enam hari lalu iaitu sebelum Subuh pagi Sabtu 31 Disember saya telah membuat satu artikel bertajuk Fungsi lokasi acara-acara HIKMAH - Dari pusat seni ke kolej ke masjid dan makam-makam menggunakan peta di atas sebagai hiasan dan petunjuk. Peta itu memang dibuat malam sebelumnya untuk artikel tersebut, Ketika menulis artikel timbul rasa untuk meletakkan peta di Facebook berserta satu penerangan ringkas. Lalu terjadilah apa yang terpapar berikut...





OK. Saya sudah lupa pada jam berapa peta dipaparkan. Yang saya ingat peta mula dibuat selepas tengah malam ketika bertandang ke Sarang Art Hub di pekan Tanjung Malim, Perak, satu tempat makan minum dengan live band merangkap pusat seni yang diselenggarakan oleh pengarah filem terkenal tanah air, saudara Mamat Khalid. Disebabkan ada urusan kerja isteri yang memakan masa selepas jam 4 pagi baru kami sampai kembali ke rumah. Ketika itulah saya menyambung pembuatan peta. Apabila siap baru dimulakan artikel.

Tidak lama selepas peta dipaparkan di FB saya dapati Mamat adalah orang yang pertama memberikan maklum balas. Berdasarkan kata-kara iringan update yang berbunyi "Peta jangkauan acara2 HIKMAH sepanjang 4 tahun lebih lepas. Ke mana kita lagi selepas ini?" nampaknya Mamat menawarkan Sarang sebagai tempat acara HIKMAH. Tetapi saya menjawab seperti acuh tak acuh kerana tak nampak lagi bagaimana konsep tempat tersebut boleh diselarikan dengan konsep perjuangan dan perkongsian ilmu HIKMAH. Ini memandangkan ia adalah pusat seni dan hiburan yang seperti mengangkat cara seni dan muzik berasal dari Barat. Rujuk artikel-artikel berikut tentang lawatan saya ke Sarang dalam blogspot CATATAN SI MERAH SILU :-





Artikel Stopping by at Tanjung Malim for a rock consert di blogspot BERPETUALANG KE ACEH pula harus dapat menunjukkan keadaan budaya Sarang Art Hub dengan lebih jelas.





Lewat malam itu seorang sahabat baik saya telah memberikan satu maklum balas yang mengubah sudut pandang. Komen beliau seperti kelihatan di atas rasanya merujuk pada pertemuan kami dengan Mamat di Sarang selepas mengendalikan kursus di UPSI seperti dinyatakan dalam artikel Melatih bakal guru di UPSI sebelum bersembang melepasi langit ke-7 di Sarang Art Hub. Dalam pertemuan itu Mamat ada memberitahu sedang dalam proses mendapatkan televisyen besar (90 inci kalau tak salah) untuk digunakan di Sarang. Kata beliau bila dah ada tv nanti bolehlah ditayangkan filem-filem bersifat seni di luar kebiasaan mainstream atau arus perdana lalu diadakan diskusi. Kami adalah orang terawal yang mahu diundang apabila ini berlaku.

Maklum balas sahabat itu cuma saya sedari selepas jam 9.30 pagi 1 Januari tahun baru 2017. Terus tercetus satu sudut pandang berlainan yang menyebabkan saya dapat melihat bagaimana hendak memanfaatkan konsep seni hiburan Sarang Art Hub dengan cara yang selari dengan misi mahu mendaulatkan Melayu dan Islam HIKMAH. Hal ini rasanya dibantu juga oleh nostalgia yang timbul ketika berada di Sarang lewat malam 30 membawa ke awal pagi 31 Januari itu. Pada awal artikel Tempoh masa/musim acara-acara HIKMAH - Satu kajian kes (dipersembahkan jam 1.06 pagi 31 Disember) saya ada menyebut begini :-


Ketika ini saya sedang melepak makan minum sambil mendengar live band music bersama isteri dan seorang anak juga seorang kawan isteri dan anak-anaknya di Sarang Art Hub, Tanjung Malim milik sutradara filem terkenal tanah air, tuan Mamat Khalid. Menggunakan wi-fi di sini gerak bercerita panjang membuat bermacam artikel demi melepaskan gerak rasa yang patut agar dapat merasa ringan untuk menyambut kedatangan tahun baru 2017 kurang 24 jam lagi diteruskan.


Untuk makluman, artikel ini ditulis sepenuhnya lalu dipersembahkan dalam blogspot ketika berada di Sarang, Pada bahagian bawah artikel saya ada menulis begini pula :-


Saya pergi membawa komputer riba dengan harapan dapat menyelesaikan lagi beberapa gerak ilham menulis dalam blogspots di celah-celah santai makan minum mendengar live band music itu. Malah tadi apabila mendengar kugiran yang mana Mamat bermain keyboard mengumandangkan aluan awal lagu Kamelia nyanyian kumpulan hard rock klasik terkenal Sweet Charity (kan? kan? Saya ingat-ingat lupa sebenarnya), saya tidak dapat menahan diri daripada pergi ke hadapan menawarkan diri untuk menyanyi. Selesai itu saya pun menyambung tulisan artikel...



Ketika melayan menyanyi  di Sarang secara spontan itu timbul rasa sebak yang amat sangat dalam hati kerana terkenangkan zaman nostalgi saya membesar tahun 1980an. Ketika itu saya memang seorang peminat muzik rock. Saya ada main dalam band atau kugiran bersama sejumlah kawan di Muar sebagai pemain gitar utama ataupun lead. Kalau tidak disebabkan saya kemudian menyambung pelajaran di kolej di Kuala Lumpur kemudian berlepas ke London untuk masuk universiti ada kemungkinan saya akan terus bermain bersama kawan-kawan lama itu sehingga dapat menerbitkan album.

Teringat juga fasa-fasa kehidupan di mana saya pernah menjadi agak keBaratan. lupa langsung hendak bersolat, tenggelam dalam dunia nafsu nafsi berseronok dengan pelbagai perkara lagho termasuk gilakan perhatian perempuan. Dalam proses hendak kembali ke pangkal jalan bertahun kemudian saya sampai sanggup berpakaian buruk, tak jaga rupa paras langsung. dan penampilan. Nak hilangkan muka romeo gatal pun makan bertahun lamanya. Sampai sanggup membodohkan diri... sehingga terasa dah tak tahu apa-apa dan tak berguna langsung dalam usaha menghilangkan ego kebanggaan diri yang kuat berakar umbi sejak sekian lama lantaran begitu bangga dengan kepandaian dan rupa paras semulajadi.

Selepas beberapa lama barulah dapat dihilangkan pelbagai perangai buruk berserta sifat keBaratan sambil mencari keMelayuan. Hasilnya adalah diri saya sekarang yang suka berbusana tradisional Melayu, bersampin, bertanjak dan berkeris. Tetapi akibatnya juga ada satu diri lama yang hilang. Ketika menyanyi itu terasa diri yang hilang itu kembali ingin bertaut, insyaallah dalam keadaan yang lebih positif menurut nilai-nilai murni Melayu dan Islam tanpa semberono mengikut Barat. Hal ini boleh diungkap melalui komen paling bawah di gambar atas. Saya copy paste sepenuhnya. Ia berbunyi begini :-


Tu le. Tadi siap boleh terbayang lagi ucapan alu2an saya macam mana. Terasnya, bagaimana saya sendiri sebagai seorang yang nak menghidupkan kembali nilai2 tradisional Melayu menangani hakikat masih ada jiwa rock kapak Deep Purple, Dio dan sebagainya. Sambil itu saya masih appreciate classical violan play oleh Nicolo Paganini, komposisi Mozart, Bach dan sebagainya. Apakah aku jadi kurang Melayu kerana masih menyayangi muzik2 Barat itu? Apakah untuk menjadi betul2 Melayu aku perlu menghadkan telinga aku pada alunan musik Asyik dan sebagainya, pandangan dihadkan pada wayang kulit, kuda kepang, persembahan silat dan sebagainya?




Maklum balas demi maklum balas menyusul dengan saya terus meluahkan ilham demi ilham bagaimana hendak mengisi acara di Sarang dalam kerangka yang sesuai. Sesekali orang lain menyampuk berkongsikan pandangan. Setelah masuk 12 lagi maklum balas ataupun komen iaitu selepas kata-kata saya terbayangkan ucapan alu-aluan, baru Mamat menyahut lagi. Komen yang diberikan menandakan beliau memang mahu satu acara HIKMAH diadakan di Sarang.

Hal ini boleh diteliti sendiri oleh anda dengan cara klik sini. Maklum-maklum balas daripada saya sengaja dibiarkan keluar secara spontan lalu diabadikan di ruangan komen supaya dapat diatur kemudian hari, Malam ini saya ingin mengaturnya di sini. Secara umum dan ringkas hasil daripada maklum-maklum balas itu saya ingin membuat pengisian sebegini :-



Nama majlis dan tema - HIKMAH Tanjung Malim : Seni dan Wayang Alam Melayu

Cadangan tajuk pembentangan dan pembentang :-

1. Tanjung Malim sebagai Satu Pusat Ilmu dan Kebudayaan - Dr Harleny Abd Arif, pengkaji seni audio visual lulusan PhD Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim.,

2. Sajak, Puisi dan Syair untuk Menaikkan Semangat Melayu - Mohd Zahamri Nizar aktivis seni khat, pengkaji teks lama dan saudagar buku,

3. Gambus dan Ghazal Sebagai Azimat dalam Menongkah Arus Zaman - Raja Zulkarnain Yusof, presiden Pertubuhan Gambus Malaysia

4. Pergerakan Nasyid di Alam Melayu - Ustaz Mujiburrizal, penyanyi nasyid dan duta Muzium Aceh

5. Hadrah, Qasidah dan Sebagainya : Membangkitkan Kecintaan Terhadap Nabi Muhammad SAW - Zafir Zakaria, pemain dan penggerak Haqqani Maulud Ensemble 

6. Gendang Silat dan Serunai sebagai Pembangkit Jiwa Kesatria - Peniup Serunai (lupa nama sebenar), aktivis budaya dan persilatan, pemain serunai, pengarang tanjak dan penulis novel

7. Dari Studio Jalam Ampas ke era Akademi Fantasi Bagai - Sejuah Mana Nilai-nilai Melayu Diangkat - Pak Habib @ S.H.Alattas, penulis buku politik terkenal tanah air

8. Menterjemahkan Idealisma Tradisional Melayu ke Dalam Filem dan Muzik Pelbagai Genre - Mamat Khalid, Pengarah filem dan pemilik Sarang Art Hub

9. Antara keMelayuan dan KeBaratan : Luahan Jiwa Seorang Pencari Diri dan Erti - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel "Berpetualang ke Aceh"




Perkongsian peta di FB yang mencetuskan rancangan untuk mengadakan satu acara HIKMAH di Sarang turut menyaksikan cadangan-cadangan lain tempat muncul di ruangan komen. Antaranya adalah di Putrajaya, pusat pentadbiran negara Malaysia. Kalau ikut pada negeri-negeri di Semenanjug Malaysia cuma tinggal Perlis sahaja belum diadakan acara HIKMAH, Kalau ikut pada keseluruhan negara Malaysa, Sabah dan Sarawak juga perlu dijejaki kami nanti. 

Kalau mengikuti takrif kawasan yang boleh disamakan dengan negeri, Putrajaya termasuk di dalam 'negeri' yang dipanggil sebagai Wilayah Persekutuan (WP). Turut termasuk dalam WP adalah Kuala Lumpur (KL) dan Labuan, Maka itu kalau atas nama WP kami dah buat HIKMAH dah apabila melaksanakan acara di KL 2 bulan lebih  lalu. Lihat Acara kelapan belas HIKMAH di Muzium Negara, Kuala Lumpur 22 Oktober 2016. Namun tetap disarankan juga agar dibuat acara di Putrajaya dan Labuan. selain Perlis, Sabah dan Sarawak untuk mencukupkan jangkauan HIKMAH ke seluruh Malaysia.

Melalui PM (private message) di FB pula ada yang mencadangkan agar satu majlis HIKMAH dibuat di dewan masjid Bentong. Kata pencadang dia boleh menghubungi imam masjid untuk memastikan kami mendapat tempat dan sokongan. Tapi saya menjawab untuk tahun 2017 tak kot. Sebabnya tahun 2016 sudah dua kali menyaksikan acara dibuat dalam daerah Bentong iaitu di Janda Baik dan Bukit Tinggi. Lihat Acara keenam belas HIKMAH di University of Life @ rumah S.H.Alattas, Janda Baik 30-31 Jan 2016 dan Acara kesembilan belas HIKMAH di Dusun Nora, Bukit Tinggi, Bentong, Pahang 17 Disember 2016. Tetapi tak tahulah kalau Allah SWT hendak lorongkan ke situ, hujung tahun ke apa nanti.

Ruangan komen di bawah peta turut menyaksikan cadangan agar satu acara HIKMAH dibuat di Palestin sambil menunggu kemunculan Imam Al-Mahdi. Mungkin komen dibuat secara berseloroh, Namun saya jawab juga begini - Tunggu berdiri dahulu daulah sebenar Islamiah dengan panji-panji hitam di Timur (merujuk pada Alam Melayu), insyaallah kita buat di Palestin. Tadi saya cuba cari balik komen tersebut tetapi nampaknya ia telah hilang bersama jawaban saya sekali.

Secara realistik yang saya nampak berdasarkan maklum balas dan usaha-usaha yang sedang berjalan acara-acara HIKMAH untuk tahun 2017 boleh disenaraikan seperti berikut :-

1) Acara ke-20 di Aceh 19 Mac. Rujuk artikel Rancangan untuk mengadakan acara ke-20 HIKMAH di Aceh 19 Mac 2017.

2) Acara ke-21 di Istana Bandar, Jugra, Banting, Selangor bulan April, mungkin sekitar sambutan hari Isra' dan Mikhraj, mungkin juga ditolak ke sekitar hari Nisfu Syaaban bulan Mei. Rancangan untuk mengadakan acara di Jugra ada disebut dalam artikel Rancangan untuk mengadakan acara ke-20 HIKMAH di Aceh 19 Mac 2017.

3) Acara ke-22 di Sarang Art Hub, Tanjung Malim selepas hari raya Aidil Fitri, mungkin penghujung Syawal bulan Julai

Sambil itu ada yang sedang berusaha untuk membawa satu acara HIKMAH ke Perlis.





Gambar hiasan penutup: Air terjun tinggi di Gunung Stong, Dabong, Kelantan,,,


Untuk makluman ini adalah artikel ke-313 di blogspot HIKMAH. Ini adalah satu nombor yang sangat bermakna dalam perjuangan dan sejarah Islam. Ia mengingatkan pada 313 ahli tentera Islam Perang Badar melawan lalu mengalahkan lebih 1,000 tentera Mekah jahiliyah yang memiliki persediaan perang dan alatan jauh lebih hebat dan lengkap, peperangan pertama dalam sejarah Islam zaman junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Nombor ini juga boleh merujuk kepada 313 tentera Talut melawan Jalut, mukadimah kepada kenaikan Nabi Daud AS sebagai raja kerajaan Bani Israel.

Nombor 313 turut merujuk kepada jumlah keseluruhan rasul sejak zaman Nabi Adam hingga Nabi Muhammad SAW (yang selalu disebut 25 rasul itu adalah yang wajib kita ketahui dan hafal). Sedangkan jumlah keseluruhan nabi (semua rasul adalah nabi tapi tak semua nabi adalah rasul) mencapai 124,000 orang. Timbul pula rasa untuk menyemak kembali apakah artikel ke-313 di blogspots saya yang lain. Biar dipautkan di bawah. Ia adalah :-






Apabila melihat pautan terakhir itu menunjukkan artikel tentang Kota Johor Lama yang terletak di Kota Tinggi terfikir pula apakah saya mesti membuat satu majlis HIKMAH di sana tahun 2017? Sejak setahun dua saya memang ada terfikir tentang ini. Tahun lepas pula memang ada pihak mencadangkan acara dibawa ke Kota Tinggi lalu sedia membantu dalam hal-hal penganjuran, logistik dan sebagainya, Hmm. Kita tengok nanti Allah SWT nak lorongkan bagaimana. Selesai gerak sempena awal tahun baru ini.


No comments:

Post a Comment

PERKONGSIAN ILMU YANG TELAH DIBUAT HIKMAH SETAKAT INI

Ramai sudah sedia maklum bagaimana HIKMAH menggabungkan persembahan silat, budaya, pameran koleksi keris malah sesi berkuda juga memanah untuk memeriahkan acara. Namun teras utama acara tetap perkongsian ilmu yang dibuat dalam bentuk pembentangan seperti seminar sebelum diikuti sesi berkumpulan. Dengan ini biar dikongsikan tajuk-tajuk kertas kerja yang telah dibuat setakat ini...

“Suai Kenal HIKMAH” atau HIKMAH I di Yayasan Restu, Shah Alam 4 Nov 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Perlembagaan Negara dan Cabaran Terhadap Hak Melayu dan Institusi Beraja – Mohd Faizal Ahmad, peguambela dan peguamcara


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


4. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


5. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


6. Ragam Hias Gunungan Mihrab dan Mimbar di Alam Melayu – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan Idris


7. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


8. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


9. Keris ke arah Penyatuan Alam Melayu – Khairul Azhar Abdul Karim, YDP Persatuan Pusaka Perkerisan Kuala Lumpur


10. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


11. Dari Srivijaya ke Batu Bersurat Terengganu : Perjalanan Melayu Merentas Zaman Menggamit Peranan – Mohd Syukri Embong, YDP Persatuan Belia Waja Watan




“Wacana Ilmu Memartabatkan Kembali Kegemilangan Tamadun Melayu” atau HIKMAH II di Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka 25 November 2012


1. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


2. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos , bekas wartawan Malay Mail


3. Faktor Sultan kepada Bangsa Melayu : Mesej untuk umat Melayu di Akhir Zaman – Sheikh Sidi Mohamed Zaid Dor, pengetua Madrasah Rasool-Ur-Rahmah, Behrang, pemimpin Tariqat Naqsyabandiah


4. Ragam Hias Gunungan Mihrab di Acheh dan Tanah Melayu (1600-1900) – Harleny Abd Arif, calon doktor falsafah seni Universiti Pendidikan Sultan


5. Busana tradisional Melayu sebagai Lambang Jiwa Merdeka – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


6. “Berpetualang ke Aceh” : Satu Pengalaman Mencari Jati Diri Melayu – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Ancaman Terhadap Situs Bersejarah Kerajaan Lama Lamuri : Usaha untuk Memperkasakan sejarah Aceh yang hilang Melalui Pemeliharaan Makam-makam - wakil dari badan NGO Mapesa (Masyarakat Peduli Sejarah Aceh)


9. Ikonografi Zulfikar dalam Sejarah Hubungan Turki dan Nusantara – Mohd. Zahamri Nizar, aktivis Yayasan Restu


10. Panji-panji hitam dari Timur : Peranan bangsa Melayu Akhir Zaman – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh


“HIKMAH Berselawat : Menjejak Pendekar, Ahlul Bayt dan Mendaulat Sultan di tanah Gangga Negara” atau HIKMAH III di Marina Hall, Lumut 27 Januari 2013


1. Alter Terahsia Melayu – Srikandi, pengkaji sejarah Melayu dan seorang penulis blog yang agak misteri tetapi diminati ramai terutama melalui blog Mistisfiles


2. Mata Wang Syariah dan Melayu : Penipuan dalam Kewangan dan Perlembagaan? – Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Ahlul Bayt Rasulullah SAW & Warisan Melayu – Tun Suzana Othman, penulis buku tentang Ahlul Bait dan raja-raja Melayu juga ulamak silam


4. Siapakah itu Melayu? – Tuan Haji Halim Bashah, penulis, pengumpul koleksi sejarah negeri Kelantan, wakil Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kelantan


5. Ahlul Bayt sebagai Perisai Agama,Bangsa dan Negara - Habib Abu Aswad ibn Zakaria Al-Kubra, mudir Madrasah Ahbabul Mustafa, Kelantan


6. Nasib orang Melayu di Singapura - Tengku Syawal, waris utama Sultan Ali ibni Sultan Hussein (Sultan Ali pernah bertakhta di Kesang, Johor, Sultan Hussein di Singapura abad ke 19 Masihi)


7. Wasiat Raja Haji Fi Sabilillah oleh waris dari Pulau Bentan, Raja Syukri


8. Sajak Melayu – Tun Muhammad Farul, aktivis busana tradisi dan silat Melayu, wakil dari Istiadat Pewaris Penjurit Kepetangan Melayu


9. Kebangkitan Panji-panji Hitam Melalui Pembatalan Sihir Perjanjian Pangkor - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”

HIKMAH IV : Silaturrahim Bumi Serambi Mekah di Akademi Nik Rashiddin, Kandis, Bachok 16 Mac 2013


1. Motif Langkasuka Dalam Kesenian Melayu – Puan Rosnawati, pemilik ANR


2. Gunungan Mihrab dan Mimbar Pantai Timur : Stailisasi Motif dalam Ragam Hias – Puan Harleny Abd Arif, calon PhD seni UPSI


3. 'Seni Khat Melayu': Penerokaan Identiti Dalam Manuskrip dan Seni Ukir Melayu - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


4. Sejarah dan Tempat-tempat Signifikan di Kelantan : Langkasuka, Empayar Chermin hingga ke Zaman Raja K'Umar – Mohammad Iddham, Kelab Pencinta Sejarah Kelantan


5. Sejarah Kelantan Membawa ke Dinasti Raja-raja Jembal dan Kisah Puteri Saadong - Tuan Haji Ismail Sulaiman, presiden Persatuan Pencinta Sejarah Puteri Saadong


6. Sheikh Ahmad al-Fathoni dan para Ulamak Pantai Timur : Kenapa Kelantan dipanggil Bumi Serambi Mekah? - Ustaz Zaidi Hassan dari Masjid Salor, Pasir Mas, Kelantan


7. Apa yang Perlu dilakukan untuk Menjayakan Perjuangan Dinar Dirham dan Muamalatnya : Peranan HIKMAH dan Kaitan dengan Cap Mohor Diraja - Ustaz Muhammad Hassan Zaid bin Ramli dari As-Saff Madani Islamic City


8. Praktik Dinar dan Dirham untuk Kesultanan dan Umat Melayu – Mazli Alias dari kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


9. Dari Langkasuka ke Serambi Mekah : Kedaulatan Melayu dan Islam – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH


“HIKMAH Isra’ dan Mi’raj : Jejak Sufi dalam Tamadun Melayu” atau HIKMAH V di Masjid Makmur Losong, Kuala Terengganu 5-8 Jun 2013


1. Aplikasi Dinar dan Dirham sebagai Wadah Pendaulatan Islam sedunia : Pasar Terbuka Masjid - Puan Norbaini Hassan, Perunding Dinar & Dirham


2. Hubungan Syarif Al-Baghdadi dan Tok Pulau Manis dengan Islam di Nusantara - Fokus Salasilah Tok Syeikh Pulau Manis - Cikgu Najib Badruddin, Pengkaji sejarah dan waris Tok Pulau Manis dari Kelantan


3. Antara Muhammad al-Baghdadi dan Muhammad Nafs al-Zakiyah : Pengalaman Peribadi Menjejak Makna hingga ke Terengganu - Radzi Sapiee, pengasas dan presiden HIKMAH


4. Dinar dan Dirham dan Kesultanan Masa Kini – Umar Azmon Amir Hassan, Penggiat Dinar dn Dirham kumpulan Murabbitun dan World Islamic Mint


5. Tasawuf, Tamadun Melayu dan Khilafat Uthmaniyyah – Halit Osmanli An-Naqsyabandi, Sheikh tariqat Naqsyabandiah-Haqqani


6. TokKu Paloh dari aspek Sosiologi Ekonomi Masyarakat - Razi Yaakob, Pensyarah UnisZa (Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu)


7. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 -Mohd Zahamri Nizar, Aktivis seni rupa Melayu


8. Jejak dan Legasi Tok Ku Paloh dan Keluarga - Dr Syed Lutfi bin Syed Umar, Pensyarah Unisza


9. Batu Bersurat Terengganu, Mesej untuk Umat Akhir Zaman - Rashid Hamat, Ketua Bahagian Sejarah, Muzium Negeri Terengganu


HIKMAH Merdeka Raya atau HIKMAH VI di Galeri Shah Alam 7 September 2013


1. Hasil kerja seni sebagai Wadah Memartabatkan Melayu dan Islam - Mohd. Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu dari Pertubuhan Pengkarya Seni Kuala Lumpur dan Selangor


2. Mengenali dan Menjejaki Perjalanan Bangsa Melayu dan Asal Usulnya – Puan Zaharah Sulaiman, penyelidik dan penulis dari Ikatan Arkeologi Malaysia


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu - Shamsul Yunos, bekas wartawan Malay Mail dan aktivis media bebas


4. Pernyataan HIKMAH Melaka sebagai blue print kebangkitan Ummah - Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH

Festival Ketamadunan Dan Adat Istiadat Melayu Mukmin Nusantara atau HIKMAH VII di Hang Tuah Center, Kampung Duyong, Melaka 30 November 2013


1. Zuriat Nabi SAW dan Islam di Nusantara : Sejarah, Hijrah dan Hikmah - Tun Suzana Othman, penulis buku“Ahlul Bait dan Raja-Raja Melayu” dan Ustaz Mohd Iqbal Parjin dari KEMUDI ((Pertubuhan Kesedaran Melayu Dan Islam)


2. Fiqh al Adat Muhakkamah dalam Hikayat Raja-raja Melayu oleh Farha Muhammad - Nur Shazwani Sadzali dari Jabatan Pengajian Am, Politeknik Ibrahim Sultan



Rumahku Syurgaku @ HIKMAH VIII di Baitul Hikmah, Sungai Buaya, Rawang, Selangor 8 Februari 2014


1. Tradisi Gemilang: Seni Mushaf Terengganu Abad ke-19 oleh Mohd Zahamri Nizar, aktivis seni rupa Melayu


2. Ruang Mihrab Rumah Rasulullah SAW dan Perkaitannya dengan Falsafah Gunungan bersumberkan Al-Quran oleh Puan Harleny Abd Arif, pengkaji dan calon PhD seni UPSI (Universiti Perguruan Sultan Idris)

Mutiara HIKMAH @ HIKMAH IX di Bayan Lepas, Pulau Pinang 22 Februari 2014


1. Penempatan awal Melayu di Pulau Pinang - Roslan Saadon dari NGO Peradaban


2. Wang Fiat dan keruntuhan ekonomi Orang Melayu - Amirul Haji Mohamad, jururunding utama AHM Creates, firma khidmat nasihat kewangan Islam. Penerbit dan hos rancangan “Islamic Finance” di Capital TV, UNIFI


3. Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu – Shamsul Yunos, wartawan dan aktivis media bebas


4. Mencari Jati Diri Melayu Melalui Peninggalan Sejarah – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


5. Ancaman terhadap Akidah Umat Islam - Sheikh Raja Aman bin Raja Mokhtar, pemimpin Tariqat Shah Naqshband Az-Zainiyyah

HIKMAH Aceh - Kembali ke Makam Nenda @ HIKMAH X di Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014



1. Pengenalan HIKMAH – Radzi Sapiee, presiden dan pengasas HIKMAH, penulis trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”


2. Sahibul Hikayat Bustanus Salatin - Muammar Farisi dari SILA (Sejarah Indatu Lemuria Aceh)


3. Pelestarian Situs Sejarah dan Budaya di Aceh - Teuku Zulkarnaian dari Dinas Budaya dan Parawisata (Jabatan Kebudayaan dan Pelancongan) Aceh, juga Raja Nagan, raja bagi negeri kecil Nagan di bawah Aceh Darussalam.